قرارداد صلح حق اختراع

۴ بازديد

قرارداد صلح حق اختراع
پیشتر در مقاله 
قرارداد اعطای مجوز بهره برداری-لیسانس چیست؟ در خصوص چیستی فناوری و فواید انتقال آن صحبت کردیم؛ البته که آنچه در مقاله قبلی گفتیم اجازه استفاده از تمام یا بخشی از حقوق اختراع، علامت تجاری و سایر دارایی‌های فکری بود، امروز قصد داریم به اختصار از انتقال تمام یا بخشی حقوق مادی دارایی فکری بگوییم.

تمامی دانستنی های مورد نیاز در باره قرارداد صلح حق اختراع

پیشتر در مقاله قرارداد اعطای مجوز بهره برداری-لیسانس چیست؟ در خصوص چیستی فناوری و فواید انتقال آن صحبت کردیم؛ البته که آنچه در مقاله قبلی گفتیم اجازه استفاده از تمام یا بخشی از حقوق اختراع، علامت تجاری و سایر دارایی‌های فکری بود، امروز قصد داریم به اختصار از انتقال تمام یا بخشی حقوق مادی دارایی فکری بگوییم.

 

چرا نمونه قرارداد صلح حق اختراع؟

در قانون اشاره‌ی صریحی به چگونگی انتقال فناوری نشده است و عموم متخصصین بر این باورند که انتقال همان بیع است و به باور عموم هم انتقال و واگذاری با از طریق قرارداد خرید و فروش یا همان بیع اتفاق می‌افتد. اما چرا صلح؟ مطابق آنچه در ماده ۷۵۸ قانون مدنی آمده نمونه قرارداد صلح می‌تواند در مقام معاملات واقع گردد، نتیجه همان باشد ولی احکام و مقررات خاص آن قرارداد بر آن اجرایی نباشد، درست مثل بیع.

بنابراین، قرارداد رایج برای انتقال حق اختراع همان نمونه قرارداد صلح است.

 

نکات مهم نمونه قرارداد صلح حق اختراع

برای تنظیم نمونه قرارداد صلح حق اختراع، مانند هر قرارداد دیگری لازم است شرایط عمومی معاملات رعایت شود:

  • اهلیت و رضایت طرفین صلح
  • مشروعیت مورد صلح؛ که در خصوص حق اختراع نامشروع بودن آن امری بعید است زیرا اداره ثبت اختراع اساساً گواهینامه اختراع را به فناوری نامشروع و مخالف اخلاق حسنه اعطا نمی‌نماید.
  • اما لازم است مورد صلح کاملا مشخص باشد؛ در نمونه قرارداد صلح حق اختراع، مشخصات کامل گواهینامه حق اختراع باید ثبت شود تا موضوع مورد معالمه مشخص باشد ولی غیر از آن لازم است در خصوص جزئیات موارد انتقالی نیز صریح باشید.

اساساً هنگام تنظیم قرارداد جزئیات بدیهی که حتی ممکن است به نظر بی‌اهمیت برسند را وارد کنید تا از اختلافات آینده پیشگیری نمایید.

در خصوص انتقال حق اختراع، لازم است متصالح (گیرنده) باید بداند در قبال یا عوض اعطای مال‌الصلح (مبلغ قرارداد) به مصالح (انتقال دهنده) چه چیزی (مورد صلح) دریافت می‌کند؛ بله می‌دانیم قرار است حق اختراع منتقل شود، اما کدام حق؟ در چه حدودی؟

 

تعهدات طرفین نمونه قرارداد صلح حق اختراع

در انتقال حق اختراع، انتقال‌دهنده موظف به تسلیم موضوع اختراع و در صورت لزوم دانش فنی مرتبط با آن می‌باشد.

فراموش نکنید انتقال‌دهنده ملزم به حفظ محرمانگی است و باید در این خصوص تدابیری در نظر گیرد.

در مقابل انتقال‌گیرنده موظف به پرداخت مبلغ قرارداد است. می‌توانید طی نمونه قرارداد صلح حق اختراع شرط کنید که انتقال‌گیرنده، انتقال‌دهنده را از پیشرفت‌ها و اصلاحات فناوری (اختراعات تکمیلی) مطلع نماید.

در خصوص نحوه بهره‌برداری از فناوری، انتقال‌گیرنده تعهدی به رعایت اصول مدنظر انتقال‌دهنده نخواهد داشت.

 

لازم است بدانید؛

حق اختراع شما، سرمایه و دارایی شماست. هر قرارداد مرتبط با حق اختراع خود را به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کنید، حتی اگر قرارداد انتقال حق اختراع باشد. شما با آنچه به عوض انتقال فناوری خود به دست خواهید آورد، فرصت مطالعه و تحقیقات برای تولید فناوری‌های دیگر خواهید داشت، لذا بهره‌مندی از دانش افراد متخصص در تنظیم قرارداد، حیاتی و تضمین آینده‌ی شماست.

تیم وکلا، مشاوران و کارشناسان مجرب قرداد صلح حق اختراع موسسه وکلای بین‌المللی بیان امروز با سالها تجربه و کسب موفقیت‌های بسیار، می‌توانند شما را برای تنظیم هرگونه قرارداد، راهنمایی کنند و در پروسه مذاکره، تنظیم پیش‌نویس و عقد قرارداد صلح حق اختراع همراه شما خواهند بود، آنچه در تخصص ماست جلب رضایت تمام و کمال شما همراهان و عزیزان گرامی با ارائه حرفه‌ای‌ترین خدمات است.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.